whygoback

Jeśli nie wiadomo, o co chodzi …

W Indonezji spędziliśmy 24 dni. Wydaliśmy mniej niż zakładaliśmy, więc jest to bardzo dobre podsumowanie wyjazdu 🙂 Naszym celem nie było bicie rekordu na przeżycie za jak najmniejszą kwotę. Za bardzo lubimy Bintanga, który na ogół kosztuje więcej niż obiad, żeby mieć szansę w takim konkursie. Oczywiście, staraliśmy się targować, nie przepłacać, nie dać naciągnąć na cenę „dla Francuzów” i kontrolować wydatki, ale jednocześnie nie odmawiać sobie  tego, na co mieliśmy ochotę, czyli np. dopłacić 50000 za domek z hamakiem. Z niewiadomych powodów hamak jest dla nas ziszczeniem marzeń o egzotycznych wakacjach. Fascynacja urosła do tego stopnia, że po powrocie kupiliśmy przepiękny hamak, skądinąd sprowadzony z Indonezji. Teraz w domu możemy wspominać Togeany lub ewentualnie snuć plany, gdzie z tym hamakiem się teraz wybrać.

Nasz nowy hamak, prosto z Indonezji. Jakby ktoś chciał podobny, można go znaleźć na http://www.leniwepopoludnie.pl. Nasz nazywa się „Bromo”.

Podajemy orientacyjne ceny noclegów i transportu – dla informacji lub porównania, wedle życzenia:

Noclegi:

1. Rantepao, Tana Toraja:  tu naprawdę zapłaciliśmy grosze. W 6 osób wynajęliśmy dwa pokoje u Yacoba, przewodnika.  Na osobę to był koszt ok. 16000 IDR

Yakob upatrywał w nas spore nadzieje marketingowe, ale w pełni na reklamę zasługuje 🙂 Uczciwy człowiek i prawdziwy przewodnik, dzięki któremu można zajrzeć na chwilę do prostego indonezyjskiego domu i posmakować toradżańskiej codzienności, a także zwiedzić pobliskie wioski lub wypuścić się nawet na kilkudniowy trekking w okoliczne góry.

KONTAKT DO YACOBA KAKKE:

yansenada@gmail.com

+6281241652407

Ba’tan/Kete Kesu’ (Toraja Utara)

2. Ampana: Hotel Oasis, 100000 IDR/os. Alternatywą był zagrzybiały hostel i jeszcze gorszy penginapan, czyli lokalsowa noclegownia, za to pierwszy raz mieliśmy WiFi.

3. Togeany: Lestari Cottages, 100000 IDR/os z 3 posiłkami dziennie. Znowu dopisało trochę szczęścia, bo właściciel osady, Rudy, choć wygląda, jakby był na wszystkich obrażony, policzył nas jak za pokój a nie za domek z -uwaga-hamakiem!

4. Tangkoko: Tarsius Homestay: 100000 IDR/os z 3 posiłkami dziennie plus jedna noc za free (przyjechaliśmy bardzo późno i nie było już żadnych wolnych pokoi w okolicy), przespana na podłodze w towarzystwie największym ciem i ważek, jakie w życiu widzieliśmy.

5. Tomohon: Vulcano Resort: 50000 IDR/os ze śniadaniem, pokój w wersji Ekonomi.

6. Bunaken: Danie’l’s Homestay, tu wyszło na bogato, 200000 IDR/os z 3 posiłkami dziennie, ale z WiFi i własną łazienką we własnym domku przy plaży.

Transport:

1.  Autobus nocny z Makassaru do Rantepao: 75000 IDR/os – ok. 8h

2. Autobus Rantepao – Poso: 150000 IDR/os – miało być 15h, po dwóch naprawach skrzyni biegów w górach wyszło 18h.

3. Kijang Poso-Ampana: 85000 IDR/os (jechaliśmy w 6 osób) – 4,5h

4. Prom Ampana – Malenge: 60000 IDR/os – 7,5h

5. Czarter łodzi z Malenge do Wakai: 75000 IDR/os (płynęliśmy w 7 osób) – ok. 3h

6. Prom Wakai – Gorontalo: 89000 IDR/os – znów miało być 13h, ale że fale duże to płynęliśmy 16h

7. Kijang Gorontalo – Tangkoko: 168000 IDR/os (jechaliśmy w 7 osób) – trzeba negocjować, bo chcą jechać tylko do Manado – 13h

8. Tangkoko – Tomohon: 37000 IDR/os (w sumie 4 odcinki: z Tangkoko do terminalu w Girian, potem do Tondano, z Tondano do Tomohonu i wreszcie do centrum Tomohonu) – 4,5h – głównie dlatego, że autobusy odjeżdżają, dopiero gdy są pełne.

9. Mikrolet Tomohon-Manado: 14000 IDR/os – ok. 1h

10. Czarter łodzi Manado-Bunaken: 40000 IDR/os (płynęliśmy w 6 osób) – 45min

11. Mikrolet Manado-lotnisko: 10000 IDR/os (jechaliśmy w 6 osób) – 45min, ale czasem może być dłużej ze względu na ogromne korki w mieście

Atrakcje różne:

1. Wynajęcie skuterów w Rantepao: 70000 IDR/za dobę

Polecamy wypożyczalnię: Toraja Decouverte, Tourist Information. Tablica kierująca do wypożyczalni (50m) stoi po prawej stronie głównej drogi idąc z południa. Wypożyczają skutery na noc, bez większego problemu i dopłat.

2. Wycieczki na rafę w Lestari Cottages: 50000 IDR/os (Snorkeling – rafa nr 5) i 58000 IDR/os (Jellyfish Lake i Paradise Beach)

3. Trekking w Tangkoko: 200000 IDR/os + 30000 IDR za aparat

4. Snorkeling na Bunakenie: 200000 IDR/os

Uwzględniając te wszystkie atrakcje, dziennie wydawaliśmy nie więcej niż 70 zł na osobę, przy średnim kursie 1zł = 3000 IDR.

Przygotowując ten wpis i sięgając pamięcią do tych wszystkich wspaniałych miejsc znowu się rozmarzyliśmy. Póki co, aby udowodnić nasz zachwyt całą Indonezją a nie tylko przystępnymi cenami rozpoczynamy regularną naukę Bahasa Indonesia! Przy następnej wizycie targowanie będzie jeszcze bardziej skuteczne :).